tisdag 26 mars 2013

Älska, glömma och förlåta är livets stora gåta

Tog ett beslut idag som jag tror jag kan bli bra. Hoppas går ju! Det här med beslut behöver inte alltid vara för evigt, en livstid och för all framtid. Ett beslut går att ändra, oavsett vad det handlar om. Kanske inte alla, men väldigt många. Dagens beslut går inte att ändra för min del, utan det står fast. Vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt, men antar att jag i slutändan kommer vara tacksam över det jag idag fixade.

Talade med en mycket klok kvinna idag som berättade lite kring hennes liv. I slutändan handlade det om en speciell person som betyder mycket för henne. Samtidigt som det kanske inte är 100% ok hela vägen, hela tiden... Men så säger hon så här: "ingen människa är felfri". Dessa ord är det många som har sagt, men innebörden av dessa ord slog mig hårt. Vet inte om det var för att det var just hon som sa det, eller om det "bara hände". Utan anledning.
Tänk bara då man säger att man älskar sin partner, inkluderat allt. Även fel och brister. Acceptans och respekt, inte göra om. Och ofta slutar det ändå med att man "gör om", "ändrar" och den personen man förälskade i sig är inte längre kvar. Nu säger jag inte att det är så för mig, men ni vet, det händer titt som tätt och kvar står den som inte ändrats och frågar sig vad som gick fel. Tror de flesta av oss vart med om det, eller åtminstone hört om det.
Idag förstod jag verkligen orden "ingen människa är felfri". Ungefär lika med "det är mänskligt att fela". Alla gör vi misstag, alla felar vi och ingen av oss är perfekt. Även om vissa kanske tror det.. Men tro är icke att veta! Eller hur? Sedan är det, lika viktigt som att veta att fela är mänskligt, förlåtselsen vi ger är lika mänskligt. Att kunna förlåta, glömma och gå vidare är oerhört viktigt för frid i själen. Ilska, irritation, frustration och andra negativa känslor, förgör oss som personer.

Så med det sagt, tänker jag fortsätta med min kväll och ta det lugnt. Vila upp mig och kanske återfå lite tro och hopp om mänskligheten. Är ni med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar