fredag 16 januari 2015

Nekade sjukskrivning. Arbetsmyra? Korkad?...

Jag sjukanmälde mig förra fredagen och har varit hemma sedan lördag morgon. Skulle ha gått på igår kväll och jobbat torsdag, fredag, lördag och söndag. Fast i tisdags kände jag att det går inte att jobba helgen, måste få vila lite till. Så jag förlängde min sjukanmälan, men då visade sig att ett läkarintyg skulle krävas från och med imorgon bitti.
Sagt och gjort. Fick en läkartid som jag var på idag. Berättade om hur det började med nackspärr, hur det spred sig och hur jag nu knappt kan använda armarna på nåt sätt utan att det börjar "brinna" i axlarna, hugga i bröstryggen och krampa i ländryggen. Så där lagom. Berättade om min egenvård under den gångna veckan och att jag inte tål så många läkemedel. Han tyckte att jag skulle bli sjukskriven eftersom jag tydligen skulle behöva vila, då inget annat går och allt annat utom medicin gör jag redan. Men sjukskrivning nekade jag till.
Den självklara frågan blev: "Men hur kan jag hjälpa dig då?" Enkelt. Ett sjukintyg som skulle få mig beviljad att vara sjuk över helgen så jag kan gå på onsdag kväll igen. Tydligen är det så att hoppet verkligen är det sista som lämnar en... hehe... Såg det på han att det var ungefär det han tänkte också.
Tydligen är jag troligen inflammerad i båda kappmusklerna (axlarna) och så går det ner efter ryggen. Är otroligt spänd! Så till den milda grad att det gjorde förbannat ont då han petade på vissa ställen. Framförallt på nackrosetten och mellan skulderbladen. Musklerna sitter liksom fast på de ställen där dem tydligen inte ska sitta fast. Hoppsan.
Så ordinationen blev smärtstillande i form av Citodon (vilket är det enda starkare som jag klarar av... eller ja, jag har ju då inte provat så många), äta mer Ipren eftersom det är enda läkemedlet inom NSAID familjen jag kan äta... Och så Omeprazol som magskydd. Jag ska inte heller snåla på Citodonet de här första dagarna. Måste bryta smärtcirkeln som enligt läkaren troligen är väl tillsluten. Så, ingen alkohol och ingen bilkörning under dessa dagar... Blir liksom påverkad av Citodonet. Jo, jag vet att jag nog är lite väl känslig, men bättre vara försiktig än att orsaka nåt hemskt.
Får inte heller belasta axlarna, jag ska ta det lugnt, men inte vara inaktiv. Han tyckte väl att det troligen skulle vara svårast för mig att ta det lugnt. Nästan som att han känner mig jue! Hahaha :-P

Jag kan fortsätta med mina yogaövningar. Yeey!! Och så sa han att det kan vara bra med lite massage också, en liten stund varje kväll för att öka på blodcirkulationen. Spikmattan är ju då också en självklarhet. Så. Hopp finns om att jag ska ha brutit denna onda cirkel innan onsdag så jag kan fortsätta jobba. För den här brinnande, svidande, molande, onda värken jag har som strålar ut i armarna... den är inte skoj! Det är så illa att jag går omkring med ständig huvudvärk och sömnen blivit lidande. Nåja. Nu ska det bort och bli bra igen!

Frågan kvarstår dock: var det korkat att inte bli sjukskriven ett tag...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar