tisdag 28 april 2015

Snart är det Maj!

Tiden går fort. Och det verkar, tyvärr, som att den går fortare ju äldre man blir... Vilket är underligt, jag är ju bara 25..? Fast på fredag, 1/5, blir Bamse 4 månader och på torsdag 17 veckor!? Jisses. Förra veckan vägde han 16,7 kg och jag ska väga honom imorgon igen. Tror däremot att det är dags att öka på fodermängden (ig.en). Han verkar inte bli mätt riktigt och spinkig är han. Men å andra sidan så säger dem ju att man bör hålla valpen slank under uppväxten, framförallt då det är en storvuxen en. Så, då gör jag det. Det svåra i kråksången är att det är så svårt att uppskatta vuxenvikten på honom då det är ett sådant glapp mellan samojed, schäfer och landseer. Från schäfer till landseer kan det skilja 30-40 kg. Nåja. Får vätl göra som experterna säger och känna på hullet istället, som för tillfället är minimalt...
I övrigt så växer han mentalt också. Han har nästintill slutat att tugga på oss människor och att tugga på annat än hans leksaker är i stort sett borta det med! Han har börjat tappa sina valptänder och pälsen... ja, det är en historia för sig själv. Haha! Stackarn ser ut som en skabbräv. Han är jätteduktig då jag klipper klorna på han, inte speciellt brydd om det. Jag har försökt göra som med Smoke, göra det till en mysstund med en godbit efteråt. Det verkar fungera rätt bra.
Det är dock mycket vi behöver träna mer på. Kontakten och inkallningen. Om än han har en klockren kontakt, så brister det en del då vi är ute. Finns ju sååå mycket spännande att lukta och smaka på. På tal om att smaka. Han ÄTER pinnar. Japp. Som tuggpinnar och det är inte lite... Fast jag bryter hans tuggande då jag ser att det går till överdrift så att det inte ska bli nån form av mani. Däremot är han lättlärd. Fattar snabbt, så inkallningen lär nog inte bli nå större bekymmer, bara vi är konsekventa och arbetar med det. Inomhus springer han runt benen hela tiden, så där behöver vi ingen inkallning. Utomhus fungerar det mestadels av gångerna och den mest svåra utmaningen för han är då han söker godis och vi ska bryta. Hur gör man det? Han älskar att använda nosen och söka, men vi måste ju liksom få han till att kunna bryta också... Vi började förra veckan med att visa han till hallen då vi äter vid matbordet. Det fattade han galant på tredje dagen och nu behöver man knappt säga till han.

Med mig är det bara bra! Har sökt in till yrkeslärare (vårdlärare) och väntar med spänning på om jag får undervisa i de ämnen jag validerat till. Har ingen aning om när man kan tänkas få veta och jag hoppas att jag skrivit tillräckligt... Det var ingen lek det där.
Värken i kroppen är minimal, men jag är trött nå så hemskt. Tror det är dax med lite kosttillskott och se om det blir bättre.
Försöker göra yogaövningar lite då och då. Fungerar väl så där med en liten Bamse. Haha! Han vill så gärna vara med och nära hela tiden. Blir många skratt kan jag lova!
Och så är det snart bara en månad kvar till vi far ner till Sölvesborg och Sweden Rock! Yeeey! Längtar massor! Enda som känns i hjärtat är att lämna Bamse hos hundvakt... huvva.. hur ska jag klara mig dryga veckan utan honom?

Nä. Nu ska jag ta å göra lite nytta. Strax kommer en vän som jag ska massera. Nej. Jag har inte tagit upp massagen, men då en vän har ont och behöver hjälp, ja då kan jag inte neka om jag själv orkar.

Tjingeling och ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar